آشنایی با پارچه مخمل

آشنایی با پارچه مخمل و انواع آن

پارچه مخمل پارچه ای لوکس و تجملی است که هیچگاه از مد نمی افتد و در زمان های دور طاقه های مخمل در بین پادشاهان به عنوان هدیه رد و بدل میشد این پارچه ها به علت بافتشان جزء پارچه های سنتی به حساب می آیند که امروز بانوریس قصد دارد شما را بیشتر با این پارچه آشنا کند.

مخمل

در تاریخ به نوعی پارچه به اسم کمخا اشاره شده است که با مطالعات بسیار دریافته اند که همان مخمل است و از ویژگی های کمخا میتوان به نقش و نگار های آن که با رنگ های مختلف بافته میشد اشاره کرد کلمه کمخا مخفف کم خواب بوده پس مشخص میشود این پارچه خواب داشته است که از ویژگی های بارز مخمل می باشد. پارچه مخمل به پارچه ای گفته می شود که روی آن پوشیده از پرزهای براق و لطیف است و پشتش بافت ساده دارد از این پارچه برای دوخت لباس های مردانه و زنانه، پرده، مبلمان و … استفاده می شود.

انواع پارچه های مخمل از نظر خواب

پارچه های مخمل از لحاظ خواب به دو نوع تقسیم میشوند:

مخمل یک رو و مخمل دورو یا دو خوابه که دو طرف آن پرز دار است.

انواع پارچه های مخمل از لحاظ بافت 

مخمل به دو شیوه بافت میشود

روش اول به مخمل ساده معروف است که تمام پارچه پرز دارد و حدودآ 1200 سال قدمت دارد.

روش دوم مخمل طرح برجسته می باشد که قدمتش به دوره صفویه بر میگردد این مخمل زمینه ای مانند گلیم و طرح هایی برجسته مانند فرش دارد که زمینه ای ساده و طرح پرز دار می باشد و گاهی تارو پود آن از طلا و نقره بوده است پارچه های مخمل طرح برجسته توسط قیاس الدین نقش بندی یزدی که رییس کارگاه سلطنتی شاه عباس بوده ابداع شده است.

انواع مخمل از نظر نقش

مخمل ها از نظر نقش هم به دو گروه تقسیم میشوند

گروه اول به این صورت است که مانند فرش نقش هایی بر روی آن بافته میشود نقش هایی مانند طرح های هندسی، طبیعت، طرح های اسلیمی.

گروه دوم به وسیله دستگاه ساده ای به اسم مشته بر روی مخمل طرح هاسی هندسی بافته میشود.
http://parchedozan.ir/wp-admin/post-new.php

انواع مخمل 

مخمل کبریتی : مخمل کبریتی مخملی است که راه راه های عمودی دارد این مخمل کاربرد های زیادی دارد از جمله برای دوخت شلوار های مردانه و مانتو و شلوار بانوان از این پارچه استفاده میشود البته باید در نظر داشت این مخمل بسیار حساس هست و به مراقبت بیشتری احتیاج دارد برای شست و شوی این پارچه با آب گرم و شوینده و در درجه معمولی ماشین لباسشویی استفاده شود و اگر قصد انداختن در خشک کن را دارید حتمآ قبل از اینکه کامل خشک شود از خشک کن در بیاورید و آویزان کنید همچنین از پشت پارچه اتو کنید و اگر راه راه های آن بهم خورد با یک فرچه نرم آن را مرتب کنید تا مثل روز اول شود.

مخمل گلدار یا مخمل برناد : مخمل برناد پارچه ای نرم و لطیف و دارای خواب می باشد که انواع طرح و گل بر روی آن کار شده است گاهی طرح های کار شده بر روی مخمل برناد برجسته است کمی کش می آید و پشت کار بافت ساده دارد در گذشته مخمل از ابریشم تولید میشد ولی امروزه با ریون ترکیب می شود مانند مخمل برناد که در آن از ریون هم استفاده شده است.

برای خرید و فروش انواع پارچه میتوانید با ما در تماس باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس : 09169558627

ایمیل :Akbar.z1351@gmil.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما