پارچه مخمل

پارچه مخمل به عنوان روکش مبلمان

چرا پارچه مخمل برای استفاده در لوازم خانه و مبلمان محبوب است؟ به دلیل نرم بودن و ظاهر زیبا. زیرا هم ظاهر خوبی دارد و هم نرم و گرم است. به همین دلیل لوازم مخمل از سایر لوازم خانه یک سروگردن بالاتر هستند. عمق الیاف کرک هم رنگ را به خوبی نشان می دهند و آن را برجسته تر می کنند. مخمل آبی در مقایسه با پارچه های همرنگ کتان یا زبر رنگ برجسته تری دارند.

کیفیت و مقاومت

برای مقایسه دو پارچه مخمل، به تراکم الیاف و کرک (ضخامت و تراکم الیاف) توجه کنید. بهتر است یک نمونه از پارچه را برداشته، لابلای پارچه را بررسی کرده و ضخامت و تراکم الیاف بافته را نگاه کنید. اگر توانستید کف پارچه و ریشه الیاف را ببینید پس آن مخمل بی کیفیت است. همچنین به پشت پارچه نگاه کرده و مطمئن شوید که تراکم بالایی دارد.

سپس باید مخمل را مالش دهید. (به این صورت که چندین بار پارچه را بمالید تا مقاومت آن مشخص شود.) بسیاری از مخمل ها مقاومت بالایی داشته و به مقاومت 250،000 دست می یابند (پارچه هایی با مقاومت بالای 15،000 برای مصارف خانگی مناسب هستند. با این حال باید گفت حتی مخمل های مقاوم نیز ممکن است آسیب دیده و پاره شوند. البته آسیب به مخمل یک ضعف محسوب نمی شود و در صورت وقوع این رخداد شوکه نشوید. حتی برخی معتقدند با گذشت زمان مخمل بهتر شده و ظاهر بهتری پیدا می کند.

چی بخریم؟ مزایا و معایب کاناپه چرمی

چی بخریم؟ مزایا و معایب کاناپه چرمی

در‌فکر خرید کاناپه چرمی هستید، اما می‌خواهید اول مزایا و معایب آن را سبک‌سنگین کنید؟ کار هوشمندانه‌ای است. بیایید ببینیم موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ بعضی‌ها بر‌سر آن قسم می‌خورند و بعضی دیگر اسم کاناپه‌چرمی که می‌آید گارد می‌گیرند. اما نگران نباشید و برای اینکه با آسایش و بدون عذاب‌وجدان خرید‌کنید، این مزایا و معایب را با‌هم مقایسه‌کنید تا ببینید اصلا کاناپه‌چرمی بدرد شما می‌خورد یا نه.

نوع پارچه

مخمل از الیاف طبیعی، سلولزی (ابریشم مصنوعی یا مودال)، الیاف مصنوعی و یا ترکیب آن ها به دست می آید. رایج ترین انواع عبارت اند از:

  • مخمل ابریشمی یکی از لوکس ترین پارچه های ممکن است که نرم بوده و آنقدر لطیف است که تصور می کنید خیس شده. این پارچه برای لوازمی که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند مناسب بوده و در مقابل نور خورشید تغییر رنگ می دهد.

  • مخمل کتان ظاهر مات داشته و رنگ را برجسته تر می کند. مخمل کتانی طرح خط دار مانند ایجاد می کند زیرا الیاف آن ضخامت متفاوت دارند. کرک آن از انواع دیگر مخمل کوتاه تر بوده و در معرض آسیب قرار دارد. مخمل کتان در برابر آب و هوای گرم محبوب بوده و در هنگام لمس حس سرما ایجاد می کند.

  • مخمل کتان به سرعت ساییده می شود، به همین دلیل معمولا آن را با الیاف های دیگر مانند پلی استر ترکیب می کنند تا مقاومت بیشتری داشته باشد. ظاهر مات مانند آن با ترکیب با ابریشم مصنوعی مقاومت بالایی خواهد داشت.

  • مخمل پشمی مقاوم و ماندگار بوده و از آنجایی که در حین لمس گرم است، برای فصل تابستان مناسب تر است، تا زمستان.

  • مخمل موهر از موی بز آنگورا به دست آمده و در برابر خراش و آلودگی مقاوم است. بنابراین اگر آن وسیله دائم استفاده شود، این پارچه بهترین گزینه خواهد بود. مخمل موهر ضخیم بوده و درخشندگی آن از الیاف ابریشمی یا سلولزی کمتر است. به همین دلیل به براق بودن مشهور است.

  • مخمل از سلولز، الیاف مصنوعی به دست آمده از پوست گیاهان یا درختان به دست آمده و به همین دلیل نرم است و در مقایسه با انواع دیگر طبیعی تر خواهد بود.

  • مخمل مصنوعی پلی استر باکیفیت است و در معرض ساییدگی آسیب پذیر خواهد بود. گرچه این پارچه تغییر رنگ نمی دهد، اما رنگ آن مانند الیاف طبیعی نیست. گرچه مخمل مصنوعی از زمان اولین تولید تا به حال بهبود یافته اما کیفیت و جنس نوع طبیعی را ندارد. بهترین کار این است که مخمل مصنوعی و طبیعی را با هم ترکیب کنند.

  • مخمل طرح دار یک نوع پارچه نیست، بلکه یک پارچه مخمل طرح دار است که طرح های آن می توانند طراحی های مختلف سنتی تا اشکال هندسی را شامل شوند.

پارچه کف و کرک اغلب از الیاف متفاوت ایجاد شده اند. در این صورت پارچه پایه می تواند مستحکم بوده و کرک هم مخملی باشد. در زمان خرید پارچه مخمل به برچسب راهنما توجه کنید. معمولا جنس کرک را در ابتدا و جنس پارچه پایه را پس از آن نشان می دهند.

برای خرید و فروش انواع پارچه با ما درارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس : 09169558627

ایمیل : Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما