پارچه مخمل

پارچه مخمل چیست و چه انواع مختلفی دارد؟هنگامی که نام پارچه مخمل به گوش می‌رسد همواره حس یک پارچه نرم و لوکس در ذهن تداعی می شود. تاریخ تولید و به وجود آمدن پارچه های مخملی به بیش از ۴۰۰۰ برمیگردد. به دلیل ظاهر شیک و لوکسی که دارند در پارچه های لباسی و پارچه های مبلی استفاده می شوند. در گذشته پارچه های مخملی توسط نخ ابریشم تولید می شد و تنها توسط خانواده های پولدار و ثروتمند مورد استفاده قرار می گرفت. با پیشرفتی که در صنعت منسوجات و پارچه صورت گرفت مخمل به یک جنس همه گیر و در دسترس برای عموم تبدیل شد. امروزه پارچه های مخملی نه تنها از ابریشم بلکه از کتان و یک الیاف مصنوعی نیز ساخته می شود تا هزینه کمتری را به خریداران تحمیل کند.


تاریخچه پارچه مخمل

پارچه های مخملی که امروزه می شناسیم برای نخستین بار در ایتالیا و در قرن ۱۳ میلادی مطرح شد. اما اگر بخواهیم در مورد پارچه های خزدار، که سر منشا مخمل نیز همین پارچه ها بودند، صحبت کنیم باید به سرزمین های کشمیر بین هند و پاکستان امروزی برگردیم که در جاده ابریشم قرار داشتند. به لطف ابریشمی که تجار اعراب از این راه به دیگر نقاط مختلف جهان می فرستاند پارچه های مخملی کم کم شناخته تر شد. سپس تولید مخمل در دوران رنسانس پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرد. در آن زمان پارچه های مخملی معمولا توسط اشراف زاده ها و خانواده های سلطنتی پوشیده می شد.

پارچه مخمل از چه موادی ساخته می شود؟

در گذشته مخمل ها از فیبرهای طبیعی حیوانی مانند ابریشم، پشم و یا همچنینی فیبرهای گیاهی مانند کتان و پنبه طراحی و تولید می شدند. مرغوب ترین و با کیفیت ترین مدل پارچه های مخملی مدل هایی هستند که با ابریشم بافته شده اند. مخمل های ابریشمی در کنار پارچه نرم و درخشانی که با خود به ارمغان می آورند بسیار گرانبها و با ارزش هستند. در سال های اخیر مخمل های مصنوعی که با نایلون، پلیستر و نخ ویسکوز بافته می شوند به بازار راه یافته اند تا مخمل بیش از پیش در دسترس عموم قرار بگیرد. مخمل های مصنوعی عمدتا در صنعت پوشاک و همچنین وسایل خانه مانند پارچه مبلی مخمل و کوسن ها و پرده ها استفاده می شوند.

برای خرید و فروش انواع پارچه با ما در ارتباط باشید.

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس : 09169558627

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما