پارچه های ساتن

پارچه های ساتن چیزی فراتر از یک پارچه نرم و براق است که اغلب از آن به عنوان دوخت لباس‌های شب مجلسی و لباس عروس استفاده می‌کنند. نکته‌ای که باید در مورد ساتن بدانید آن است که ساتن یک نوع بافت است و می‌تواند شامل انواع پارچه‌های دیگر نیز شود. پارچه‌های بسیاری با ساتن بافته می‌شوند اما ممکن است خودشان ساتن نباشند.

ساتن پارچه‌ای پر کاربرد است که موارد استفاده بسیار زیادی دارد. در دوران قدیم از پارچه ساتن بیشتر به عنوان روکش وسایل منزل استفاده می‌شد. در زمان لویی چهاردهم از آن برای پوشاندن و تزئین مبلمان کاخ ورسای بهره برداری می‌شد. اما رفته‌رفته پارچه ساتن، جای ثابتی در خیاط‌خانه‌ها پیدا کرد تا خیاطان آن را برای دوخت انواع لباس‌ها مناسب بدانند.

فرقی نمی‌کند که قصد دوخت چه البسه‌ای را داشته باشید؛ زیرا پارچه های ساتن برای هر موردی کارایی دارد. لباس‌زیر، لباس شب، لباس عروس، کت، کروات، کلاه، لباس راحتی، پیراهن، دامن، آستر داخلی و غیره. همچنین از آن می‌توان برای دوخت ملافه، روتختی، زیر پرده‌ای، پرده و روکش کفش و کیف هم استفاده کرد.

انواع پارچه ساتن و کاربردهای آنشست‌وشو و نگه‌داری از پارچه ساتن عمدتاً به نوع آن بستگی دارد. مدل‌های بافت شده با الیاف مصنوعی به راحتی در خانه قابل شست‌وشو هستند؛ در حالی که ساتن بافته شده با ابریشم را باید به خشک‌شویی سپرد. هنگام شستن آن باید دستورالعمل‌هایی را رعایت کنید:

  • پارچه های ساتن را با دست و حرکات آرام و همراه آب سرد و پاک‌کننده‌های معمولی شسته شود.
  • به‌هیچ‌وجه آن را نچلانید و آویزان نکنید. زیرا به راحتی تغییر شکل می‌دهد.
کاربرد پارچه های ساتن بسیار زیاد است و علاوه بر لباس، به عنوان روکش وسایل خانه نیز از آن بهره گرفته می‌شود. یکی از موارد استفاده آن، روکش مبلمان است که لخت بوده و سر نمی‌خورد. البته نکته منفی‌اش، نشان دادن جای لکه و چروک به صورت واضح است.
این نوع پارچه های ساتن خاصیت کشی دارد که بیشتر برای خوش حالت ایستادن لباس‌ها از آن استفاده می‌شود. ساتن کشی میزان چروک پذیری بسیار کمی دارد که مقدار زیاد نخ لاکرا از چروک شدن آن جلوگیری می‌کند.

برای خرید و فروش انواع پارچه با ما در ارتباط باشید .

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس :09169558627

ایمیل : Akbar.z1351@gmail.com

تلگرام :parchehfrosh@

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما