پارچه کبریتی چگونه تولید می‌شود؟

پارچه کبریتی چگونه تولید می‌شود؟

پارچه کبریتی از جنس پنبه (گیاهی) و پشم (حیوانی) و پلی‌استر (مصنوعی) تولید می‌شوند. پارچه کبریتی با استفاده از دستگاه‌های بافندگی تولید می‌شود. دستگاه‌های بافندگی نخ‌های تار و نخ‌های پود را به هم می‌بافند تا پارچه‌ای با طرح خطوط عمودی ضخیم ایجاد کنند. تولید پارچه کبریتی در مراحل زیر انجام می‌شود:

• آماده‌سازی الیاف

اولین مرحله در تولید پارچه کبریتی، آماده‌سازی الیاف است. در این مرحله، الیاف پنبه، پشم یا پلی‌استر با استفاده از ماشین‌آلات مختلف آماده می‌شوند.

• ریسندگی

در مرحله بعد، الیاف آماده شده به نخ‌های تار و نخ‌های پود تبدیل می‌شوند. دستگاه‌های ریسندگی این کار را انجام می‌دهند.

• بافندگی

در این مرحله، نخ‌های پود از زیر و روی نخ‌های تار رد شده و به هم بافته می‌شوند. در آخر، یک لایه “نخ پرزدار” به بافت اضافه می‌شود تا پارچه‌ای با طرح خطوط عمودی ضخیم ایجاد شود. برای جلوگیری از کشیدگی این نخ پرزدار، تولیدکنندگان به پشت پارچه بافته شده چسب می‌زنند که این چسب قبل از مرحله رنگرزی با کاتر صنعتی بریده می‌شود.

• رنگرزی

رنگرزی رنگدانه‌ای در مرحله آخر برای ایجاد یک الگوی منحصر به فرد در پارچه انجام می‌شود. این فرایند، الگویی در پارچه ایجاد می‌کند که با شستشو بیش‌تر برجسته می‌شود و همین ویژگی، پارچه کبریتی بسیار متمایز از دیگر پارچه‌ها می‌کند.

• رنگرزی• رنگرزی

چه چیزی پارچه کبریتی را خاص می‌کند؟

مهم‌ترین ویژگی پارچه مخمل کبریتی، راه راه بودن است که آن را از پارچه‌هایی مثل مخمل، ابریشم و جیر متمایز می‌کند. این خطوط راه راه در اثر پودگذاری در جهت نخ‌های تار ایجاد می‌شوند. داستان جایی جالب می‌شود که در دوخت و تهیه لباس، این راه راه‌های عمودی به طور افقی و مورب و ترکیبی از آن‌ها در لباس استفاده شود تا با کمترین زحمت و بدون برش‌های پیچیده، لباسی جذاب و متفاوت داشته باشیم.

انواع پارچه کبریتی

پارچه کبریتی در انواع مختلف تولید می‌شود. برخی از انواع پارچه کبریتی عبارتند از:

1- پارچه کبریتی اسپندکس (Spandex corduroy)

پارچه کبریتی اسپندکس حاوی الیاف پشم و پلی‌استر و اسپندکس و دارای خاصیت کشسانی است. این پارچه در تولید لباس‌های ورزشی و لباس‌های زنانه و بچه‌گانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- پارچه کبریتی فیلی (Elephant corduroy)

پارچه کبریتی درشت، پارچه‌ای است که خطوط عمودی ضخیم و برجستگی‌های آن دارای عرض زیادی هستند (تعداد راه‌راه‌های موجود در هر اینچ: بین1.5 و 6). پارچه کبریتی فیلی معمولا از الیاف پشم ساخته می‌شود و بنابراین بدن را به خوبی گرم نگه می‌دارد. از این پارچه در تولید لباس‌های زمستانی مثل پالتو، کت، دورس و … استفاده می‌شود.

3- پارچه کبریتی Pinwale

این پارچه برعکس مدل کبریتی فیلی، خطوطی عمودی و برجستگی‌هایی با عرض کم دارد (تعداد راه‌راه‌های موجود در هر اینچ: 21). این نوع پارچه معمولاً از الیاف پنبه ساخته می‌شود و نسبت به مدل فیلی، گرمای کمتر و ایستایی بهتری دارد. از پارچه کبریتی ریز در دوخت لباس‌های بهاره و پاییزه و پوشاک پایین‌تنه (مثل شلوار و دامن) استفاده می‌شود.

4- پارچه کبریتی استاندارد (Standard corduroy)

اگر تعداد راه‌راه‌های موجود در هر اینچ از پارچه کبریتی بین 8 تا 13 عدد باشد، می‌توان آن را جزو دسته‌ی پارچه کبریتی استاندارد حساب کرد. این پارچه از لحاظ درشت بودن برجستگی‌ها، بین مدل ریز و مدل فیلی قرار دارد.

5- پارچه کبریتی Bedford

این جنس پارچه به عنوان یک مدل آمریکایی در نظر گرفته می‌شود. تفاوت این مدل با پارچه کبریتی معمولی در این است که نخ‌های پرزدار این پارچه بدون برش هستند که در نتیجه باعث ایجاد راه‌راه‌های برجسته‌تری می‌شود.

6- مخمل کبریتی رنگدانه‌ای (Pigment-dyed corduroy)

این مدل از پارچه با استفاده از رنگرزی رنگدانه‌ای در مراحل تولید، ساخته می‌شود که با هربار شستشو راه‌راه‌های آن بیش‌تر نمایان می‌شوند.

کاربرد پارچه کبریتی

انواع پارچه کبربتی ضخامت‌های گوناگونی دارند و به همین دلیل، کاربرد پارچه کبریتی براساس ضخامت آن بسیار متنوع است. انواع کاربرد پارچه کبریتی عبارتند از:

◘ پوشاک

پارچه کبریتی به دلیل گرمای بالا، برای لباس‌های زمستانی بسیار مناسب است. همچنین مدل نازک‌تر آن برای تولید لباس‌های بهاره و پائیزه به کار گرفته می‌شود. این پارچه برای دوخت انواع لباس‌ها مانند شلوار، دامن، پیراهن، ژاکت، کاپشن، کت، پیراهن سرهمی و حتی کیف و کفش و بوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

◘ مبلمان و صندلی

پارچه کبریتی به دلیل دوام بالا، می‌تواند در برابر سایش و پارگی مقاوم باشد و زیبایی مبلمان شما را برای مدت طولانی حفظ کند. این پارچه همچنین می‌تواند ظاهری مدرن و شیک به مبلمان شما ببخشد.

◘ دکوراسیون داخلی منزل

پارچه کبریتی به دلیل تنوع رنگی بالا، می‌تواند به دکوراسیون شما زیبایی و جذابیت ببخشد. این پارچه همچنین می‌تواند ظاهری منحصربه‌فرد و خاص به دکوراسیون شما ببخشد. می‌توانید طرح‌های راه راه پارچه کبریتی را در انواع روکش‌ و کوسن و پرده مشاهده کنید.

مزایا و معایب پارچه کبریتی

مزایای پارچه کبریتی بی‌شمار است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پارچه آن را به یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها در سراسر جهان تبدیل کرده است. برخی از این مزایا عبارتند از:

• قابل استفاده در تمام فصول سال

برخی از انواع پارچه کبریتی که ضخامت بالایی دارند، بدن را گرم نگه می‌دارند و از آن‌ها در دوخت لباس‌های زمستانی کمک گرفته می‌شود. از طرف دیگر، انواع دیگر پارچه کبریتی که کم‌تر ضخیم هستند برای لباس‌های بهاره و پائیزه و حتی لباس‌های تابستانی بسیار مناسب هستند.

• دوام بالا

پارچه کبریتی پارچه‌ای بادوام است. این پارچه در برابر سایش، پارگی و چروک مقاوم است و می‌توانید مطمئن باشید که لباس‌های کبریتی شما عمری طولانی خواهند داشت.

• نرمی و لطافت

پارچه کبریتی که در آن از الیاف پنبه استفاده شده باشد، پارچه‌ای نرم و لطیف است و به شما اطمینان می‌دهد که لباس کبریتی بدن کودک شما را اذیت نمی‌کند.

• تنوع بالای رنگ

پارچه کبریتی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های جذاب تولید می‌شود و تنوع رنگ آن از دیگر پارچه‌ها بسیار بیش‌تر است. همچنین استفاده از روش رنگرزی رنگدانه‌ای باعث ایجاد سایه روشن روی پارچه شده و ظاهر پارچه را بسیار زیبا می‌کند.

• عدم چروک‌پذیری

پارچه کبریتی خیلی سخت و دیر چروک می‌شود و در صورت چروک شدن، به دلیل وجود الیاف پنبه بسیار راحت و سریع اتو می‌شود.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:

واتساپ و روبیکا: 09169558627       

واتساپ و تلگرام : 09930699356  

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما