پارچه ی کتان

پارچه‌ی کتان از چه چیزی تهیه می‌شود؟

پارچه‌ی کتان از فیبر و الیاف ساقه‌ی گیاه کتان که گیاهی گل‌دار است تهیه می‌شود و به خاطر ویژگی‌هایی که دارد، بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. این پارچه به خاطر مواد طبیعی تشکیل‌دهنده‌اش بسیار نفوذپذیر، انعطاف‌پذیر و خنک است و به همین دلیل برای استفاده در فصل تابستان،به‌شدت توصیه می‌شود. امروزه انواع پوشاک کتان در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند و تنوع بسیاری دارند و افراد به‌راحتی می‌توانند، قطعات موردنظر خود را باقیمت‌های مناسب خریداری نمایند.

گیاه کتان

تاریخچه‌ی پارچه‌ی کتان

شواهد نشان می‌دهد که استفاده از الیاف کتان برای تولید پارچه قدمتی دیرینه دارد و اقوام مختلف از گذشته‌های دور تا به امروز از پارچه‌های کتان برای پوشاندن بدن خود استفاده می‌کردند. اولین نمونه‌های الیاف کتان رنگ شدن در غارهای ماقبل تاریخ و در کشور گرجستان کشف‌شده‌اند که مربوط به ۳۶ هزار سال قبل هستند. همچنین برخی نمونه‌های دیگر نیز در مناطق مسکونی اطراف دریاچه‌ی سوئیس پیداشده‌اند که مربوط به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح هستند و از اولین نمونه‌های این پارچه به شمار می‌آیند.

گیاه کتان درگذشته بسیار سخت به عمل می‌آمد و تهیه‌ی پارچه‌هایی یکدست و زیبا از آن‌ها کاری دشوار بود. به همین دلیل این پارچه در نواحی که گیاه کتان کشت می‌شد، بسیار گران‌قیمت بود و در مصر باستان  و بین‌النهرین به‌عنوان کالایی لوکس تبادل می‌شد.

پیراهن کتان

ویژگی‌های پارچه‌ی کتان

پارچه‌های کتان تمام ویژگی‌های پارچه‌های پنبه‌ای را دارند، با این تفاوت که زودتر خشک می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر است. این پارچه‌ها بسیار خنک و انعطاف‌پذیر هستند و ضخامت آن‌ها متغیر است. این پارچه‌ها با توجه به لباس و یا قطعه‌ی موردنظر می‌توانند نازک و یا کلفت باشند و متناسب با فصل موردنظر تولید گردند. سطح پارچه‌های کتانی بسیار درخشان و یکدست است و همین مسئله باعث شده است که پوشاک کتان از ظرافت و زیبایی خاصی بهره‌مند باشند. پارچه‌های کتانی به خاطر بافت گیاهی که دارند بسیار آسان و راحت تمیز می‌شوند و لکه‌های ایجادشده بر روی آن‌ها خیلی راحت از بین می‌روند.

پارچه کتان

پارچه‌ی کتان برای تولید چه محصولاتی مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پارچه‌ی کتان، استفاده از آن برای تولید انواع پوشاک زنانه و مردانه است. اما لازم است بدانید که تنها کاربرد این پارچه در تولید لباس نیست و مصارف متعدد دیگر نیز دارد. پارچه‌ی کتان در ساخت اشیا و ابزارهای دکوراتیو نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. تولید انواع کوسن‌ها، روکش‌های صندلی، پرده، ملافه و موارد این‌چنینی با پارچه‌ی کتان بسیار رایج و متداول است و مورد استقبال افراد قرار می‌گیرد. در کنار این‌ها پارچه‌ی کتان در تولید حوله، کیف، انواع دستمال و غیره نیز استفاده می‌شود و با خاطر بافت آبگیر و انعطاف‌پذیری که دارد، بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

کوسن کتان
پارچه‌ی کتان برای تولید چه محصولاتی مناسب است؟

شست‌وشوی پارچه‌ی کتان

یکی از بزرگ‌ترین مزایای پوشاک کتان، امکان شست‌وشوی آسان آن‌ها است. این لباس‌ها بسیار مقاوم هستند و لکه بری آن‌ها نیازمند هیچ اقدام ویژه‌ای نیست. کافی است از شوینده‌ی مناسب و درجه‌ی حرارت متناسب باضخامت و رنگ پارچه استفاده کنید و لباس‌ها را درون لباسشویی قرار دهید. اگر لباس کتان شما تیره‌رنگ است از آب گرم برای شست‌وشو استفاده نکنید، چراکه ممکن است رنگ لباس شما از بین برود. در غیر این صورت می‌توانید از آب گرم برای شستن لباس‌های کتان استفاده کنید و به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا کنید.

برای خرید و فروش انواع پارچه با ما در تماس باشید.

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس : 09169558627

ایمیل :akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما