انواع پارچه‌ نساجی بروجرد

انواع پارچه‌ در نساجی بروجرد

پارچه از شبکه‌ای از نخ‌ها و الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. نحوه قرارگیری الیاف در کنار یکدیگر خصوصیات پارچه را ایجاد می‌کند. پارچه‌ها نیز با توجه به جنسشان انواع مختلفی دارند. جنس و کیفیت پارچه در هنگام خرید بسیار مهم می‌باشد و هر یک از پارچه‌ها برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این متن قصد داریم در رابطه با پارچه، انواع آن و نحوه خرید آن از فروشگاه آنلاین خرید پارچه صحبت کنیم.

 

تقسیم‌بندی پارچه‌ها با توجه به منشأ آن‌ها

با توجه به موادی که پارچه از آن تولید می‌شود می‌توان پارچه‌ها را به چند دسته تقسیم کرد. پارچه‌هایی که از مواد گیاهی تهیه می‌شوند عبارت‌اند از کتان، پنبه و کنف. پارچه‌هایی که منشأ آن‌ها مواد شیمیایی است معمولاً جنس نایلونی و پلی‌استری دارند.

آن‌هایی که منشأ معدنی دارند عبارت‌اند از: پنبه نسوز و پارچه‌های شیشه‌ای. پارچه‌های ابریشمی، پشم و خز طبیعی منشأ حیوانی دارند.

با توجه به موادی که در این پارچه‌ها به کار رفته است آن‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنند. همچنین پارچه‌ها از نظر الیاف نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع الیاف پارچه

پارچه‌ها با توجه به الیافشان به سه گروه طبیعی، مصنوعی و ترکیبی تقسیم‌بندی می‌شوند. پارچه‌هایی که دارای الیاف طبیعی هستند نیز به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. پارچه الیاف طبیعی از پوست حیوانات، پیله کرم ابریشم و دانه گیاهان تهیه شده است.

پارچه‌هایی که الیاف آن‌ها طبیعی است باعث حساسیت نمی‌شوند و نرم با بادوام هستند. در برابر اشعه خورشید تغییر رنگ نمی‌دهند. سازگاری بالایی با پوست انسان دارند و اما به سرعت چروک می‌شوند.

برخی از پارچه‌هایی که الیاف طبیعی دارند معمولاً در شستشو آب می‌روند و رنگ پس دادن آن‌ها در هنگام شستشو نشانه مرغوبیت آن‌ها است. شناخت جنس پارچه در خرید پارچه مهم می‌باشد. به همین علت سعی کرده‌ایم. ویژگی‌های برخی از پارچه‌ها را ذکر کنیم.

ویژگی پارچه‌های تولید شده از الیاف گیاهی

پارچه‌هایی از الیاف گیاهی تشکیل می‌شوند انواع مختلفی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. چیت پارچه نخی با الیاف گیاهی می‌باشد. رنگ‌های مختلفی دارد و معمولاً در گذشته برای لحاف و تشک‌ها استفاده می‌شد.

این پارچه‌ها حساسیت نمی‌دهند و دوام زیادی دارند و خنک هستند. همچنین قیمت آن‌ها نیز کمتر می‌باشد. می‌توان از آن‌ها به عنوان روتختی، روبالشی، وسایل آشپزخانه و تزئینات استفاده کرد.

متقال نوع دیگری از پارچه با الیاف پنبه است که معمولاً بی‌رنگ (سفید مایل به نباتی) است. بسیار مقاوم می‌باشد. جذب رطوبت بالایی دارد و همچنین سبک و خنک می‌باشد. معمولاً این پارچه در کالاهای خواب یا برای گردگیری کاربرد دارند.

این نوع از پارچه به دو صورت تولید می‌شود. در نوع اول تماماً و به صورت صددرصدی از پنبه تهیه می‌شود. در نوع دوم از مواد مذاب، پلی‌استر یا فیلامنت استفاده می‌شود. این پارچه نیز رنگ‌های مختلفی دارد. معمولاً رنگ سفید آن طرفداران زیادی دارد.

ویژگی پارچه‌های تولید شده از الیاف گیاهی

ارگانزا

ارگانزا پارچه‌ای سبک و شفاف می‌باشد و ساده است و این پارچه از ابریشم تهیه می‌شود. از الیاف مصنوعی و پلی‌استر و نایلون تهیه می‌شود. این نوع از پارچه به دلیل جنس لطیفی که دارد خیلی راحت‌تر دچار پارگی می‌شود.

این پارچه در دوخت لباس‌های عروس و شب استفاده می‌شود. همچنین این پارچه بیشتر جنبه تزیینی دارد و به دلیل درخششی که دارد در دوخت لباس مورد توجه قرار می‌گیرد.

برخی از پارچه‌ها نیز از پوست حیوانات تهیه می‌شوند. پارچه‌های پشمی یکی از این پارچه‌ها هستند که از پوست گوسفند تهیه می‌شوند. کیفیت و مقاومت زیادی دارند و برای لباس‌های زمستانه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عیبی که این نوع از پارچه‌ها دارند این است که تقریباً رنگ آن‌ها زرد و کدر است. به دلیل کیفیت زیادی که دارند معمولاً قیمت آن‌ها نسبت به سایر پارچه‌ها زیادتر می‌باشد. پارچه موهر نوع دیگری از پارچه است که از موی بز تهیه می‌شود.

این پارچه بسیار نرم می‌باشد و درخشش زیادی دارد. همچنین از این پارچه برای دوخت لباس‌های زمستانه استفاده می‌شود و مانند پشم گران قیمت می‌باشد. پارچه‌های چرمی یا خز نوع دیگری از پارچه‌ها هستند که از پوست حیوانات تهیه می‌شوند.

کیفیت آن‌ها بالا است و معمولاً آن‌ها را از پوست حیوانات مثل روباه، گاو، مار، شترمرغ و… تهیه می‌کنند. عیبی که این پارچه‌ها دارند این است که برای تهیه آن‌ها باید تعداد زیادی از حیوانات را نابود کرد تا بتوان از پوست آن‌ها پارچه تولید کرد. اکثر برندها سعی می‌کنند از الیاف جایگزین برای تولید این نوع از پارچه‌ها استفاده کنند.

پارچه‌های تولید شده از الیاف معدنی

پنبه نسوز از جمله پارچه‌هایی است که از الیاف معدنی تهیه می‌شود که از آن برای تولید لباس‌های آتش نشانی و برق‌کاران استفاده می‌شود. پارچه‌های شیشه‌ای نوع دیگری از پارچه با الیاف معدنی می‌باشد. این پارچه‌ها نیز در تولید لباس‌های برخی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مثل هوافضا و خودروسازی.

پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی تهیه می‌شوند سبکی و ظرافت خاصی دارند مثل آکریلیک؛ مانند پشم مقاومت زیادی دارند و برای دوخت لباس‌های گرم نیز به کار می‌روند. ریون نوع دیگری از این پارچه‌ها است که حالت کشی و توری دارد و معمولاً برای لباس‌های مجلسی به کار برده می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع مختلف پارچه و الیافی که از آن تهیه می‌شوند آشنا کنیم. برای خرید آنلاین پارچه می‌توانید به فروشگاه آنلاین نساجی بروجرد مراجعه کنید.

با توجه به ویژگی‌های پارچه‌ای که خریداری می‌کنید مصارف آن‌ها نیز مختلف می‌باشد. مسلماً از پارچه‌هایی مثل متقال برای دوخت لباس نمی‌توان استفاده کرد. حتماً به نحوه مصرف این پارچه‌ها دقت کنید.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:

09169558627       

واتساپ : 09930699356  

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما