پارچه نخی چیست؟

پارچه نخی چیست؟

یکی از برّاق‌ترین پارچه های نخی به حساب می‌آید. برّاقیت پارچه بعد از تکمیل بافت پارچه به آن اضافه می‌شود. به همین دلیل امکان از بین رفتن براق بودن پارچه بعد از چند بار شست­شو وجود دارد. پارچه چیت بسیار بادوام است. سطح این پارچه صاف و زیردست آن آهاردار است. به دلیل نوع بافت پارچه چیت، امکان شکافتن دوباره درزها وجود ندارد؛ زیرا جای سوزن بر روی پارچه باقی می‌ماند. از پارچه چیت برای دوخت انواع لباس زنانه و دخترانه استفاده می‌شود.

 

پارچه نخی-ویسکوز

الیاف ویسکوز قابلیت کشسانی را به پارچه پنبه ای اضافه می‌کند. به پارچه نخی-ویسکوز اصطلاحا “کُدری” نیز گفته می‌شود. جذب رطوبت این پارچه بسیار بالا است. تبادل هوا در میان بافت این پارچه به خوبی صورت می‌گیرد و برای دوخت انواع لباس های تابستانه بسیار مناسب است. چروک پذیری این پارچه کم است. راحتی و نرمی این پارچه باعث شده تا یکی از پرطرفدارترین پارچه­ های نخی به حساب بیاید.

پارچه نخی

پارچه نخی فلانلت

به دلیل لطافت و نرمی پارچه نخی فلانلت، از این پارچه برای تولید انواع پوشاک بچگانه، لباس نوزادی، لباس خواب و تاپ زنانه استفاده می‌شود. دوخت این پارچه بسیار ساده و آسان است. به دلیل استفاده از الیاف پنبه ای شانه ­زده در آن، مقاومت این پارچه در برابر سایش کم است. پارچه فلانلت قیمت کمی دارد. الیاف اصلی تشکیل­ دهنده آن، الیاف پنبه ای شانه­ زده شده و الیاف پلی استر است. آبرفت این پارچه نسبتا زیاد است. پرزدهی این پارچه زیاد است.

 

پارچه نخی

پارچه نخی ماهوت

سطح پارچه ماهوت که 100 درصد از الیاف پنبه‌ای بافته شده باشد، دارای راه راه افقی و ظریف است. برای طرحدار کردن این پارچه از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود. زیردست پارچه ماهوت آهاردار است. چروک پذیری پارچه ماهوت زیاد است. دوخت این پارچه بسیار راحت است و از آن برای دوخت پیراهن مردانه استفاده می‌شود. جزئیات دوخت به دلیل راه­ راه‌های افقی سطح پارچه بر روی آن قابل مشاهده است. لختی پارچه به الیاف به کار رفته در آن بستگی دارد. پارچه ماهوت باتوجه به کیفیت الیاف به کار رفته در آن قیمت‌های متفاوتی دارد. پارچه نخی ماهوت یکی از ارزانترین پارچه های رایج نخی به حساب می‌آید.

 

پارچه نخی

پارچه نخی لان

این پارچه به نام “پارچه پاتیس” نیز شناخته می‌شود. الیاف پنبه‌ای به کار رفته در این پارچه مرسریزه شده‌اند. الیاف مرسریزه شده پنبه به استحکام و برّاقیت این پارچه می‌افزاید. پارچه نخی پاتیس بسیار سبک و لطیف است. برای استفاده در فصل تابستان بسیار مناسب و راحت است. اگر در بافت این پارچه از الیاف پلی استر استفاده شود، چروک پذیری آن از پارچه کتان نخ نیز کمتر می‌شود. اگر درجه دوخت زیاد باشد، درزها هنگام دوخت جمع می‌شوند. به دلیل نوع بافت، این پارچه برای دوخت لباس های جذب مناسب نیست و ممکن است دوخت درزها از هم باز شود. امکان پرز دادن پارچه پاتیس بعد از چند بار شست­شو وجود دارد.

 

پارچه نخی

پارچه نخی پوپلین

این پارچه به نام پارچه کاغذی نیز نامیده می‌شود. یکی از پرکاربردترین پارچه‌های نخی به حساب می‌آید. راه راه‌های افقی این پارچه قابل مشاهده است. پارچه پوپلین بسته به نوع پود به کار رفته در آن کیفیت و وزن متفاوتی دارد و همین علت باعث کاربرد چند منظوره آن برای تولید لباس‌های مختلف شده است. از پارچه پوپلین با وزن متوسط برای دوخت پیراهن مردانه و بلوز زنانه استفاده می‌شود. پارچه‌های پوپلینِ سبک‌تر، در دوخت شلوار و دامن کاربرد دارند. این پارچه آهار‌دار است. اگر درصد الیاف پنبه‌ای به کار رفته در آن زیاد باشد چروک‌پذیری بالایی خواهد داشت. قیمت این پارچه مناسب است. الیاف مکمل پنبه در این پارچه عموما الیاف نایلونی است. هر چه میزان الیاف نایلونی پارچه بیشتر باشد، آهار زیردست پارچه نیز افزایش می‌یابد.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:

واتساپ و روبیکا: 09169558627       

واتساپ و تلگرام : 09930699356  

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com   

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما