پارچه پنبه ای

پارچه پنبه ای

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پارچه پنبه ای که همان پارچه نخی نام دارد دارای قدمت بسیار زیادی است. تکه هایی از پارچه پنبه ای که باستان شناسان از غارهای مکزیک پیدا کرده اند نشان می دهد قدمت آن به ۷۰۰۰ سال پیش می رسد. حدود ۳۰۰۰ سال ق.م گیاه پنبه در پاکستان رشد می کرده و برای بافت پارچه از آن استفاده می کردند.

همزمان با آن در مصر باستان لباس های پنبه ای دوخته و پوشیده می شده است. قدمت زیاد پارچه پنبه ای یا نخی به دلیل رشد گیاه پنبه در کنار رودخانه ها و مناطق آبخیز، که محل شکل گیری تمدن ها است، می باشد.

پارچه نخی یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین پارچه ها در صنعت نساجی می باشند. این پارچه به خاطر ویژگی های مثبت بسیاری که دارد برای موارد مختلف مورد مصرف قرار می گیرد.

پارچه نخی در ضخامت های مختلف و گرماژ های متنوع تولید می شود. بر اساس ضخامت و گرماژ و کیفیت و تکمیل الیاف و پارچه، کاربرد و قیمت پارچه تعیین می شود. در ادامه ویژگی پارچه های نخی را بررسی خواهیم کرد.

الیاف

الیاف پارچه نخی از گیاه پنبه تولید می شوند. الیاف پنبه یکی از پرمصرف ترین الیاف در دنیا می باشد. بر اساس کیفیت و ضخامت نخ های پنبه ای کاربرد آن ها مشخص می شود. الیاف پنبه ای با ضخامت زیاد برای فرش و گلیم مورد استفاده قرار می گیرد.

الیاف نازک تر و ظریف تر برای بافت پارچه های مختلف مصرف می شود. به عنوان مثال برای بافت پارچه چلوار از الیاف ارزان قیمت پنبه که کیفیت پایین تری دارند استفاده می شود. اما پارچه نخی یا پارچه های پنبه ای از الیاف با کیفیت بالا و بسیار ظریف بافته می شوند.

الیاف

تکمیل که یکی از مراحل نهایی تولید پارچه است تاثیر زیادی روی ظاهر نخ و پارچه تولید شده دارد. پارچه ارگاندی درخشان ترین پارچه پنبه ای، به خاطر تکمیل اسیدی که در مراحل پایانی تولید دارد، جلوه درخشان و براقی دارد.

الیاف پنبه ای ویژگی های مثبتی مانند جذب بالای رطوبت، استحکام بالا در حالت خیس، رنگ پذیری بالا و نرمی و لطافت دارد. علاوه بر این پارچه نخی به سادگی چروک می شوند و فقط با اتوکشی و بخار صاف می شوند.

برخی از تولید کنندگان برای رفع این مشکل، الیاف پنبه را با پلی استر، اکریلیک و پشم ترکیب می نمایند. همچنین الیاف پارچه نخی آبرفت زیادی نیز دارند. از دیگر ویژگی پارچه نخی می توان به گوله نشدن و پرز ندادن پارچه اشاره کرد.

برای خرید و فروش عمده انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید.

اکبر حقی زهابی

تلفنهای سفارش:

09169558627

09930699356

شماره های فوق دارای واتساپ ، تلگرام، ایتا ، روبیکا می باشند

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما