پارچه های مخمل

پارچه های مخمل تهیه شده از ابریشم و ریون معمولا برای دوخت لباس‌های مجلسی زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مخمل‌های الیاف مصنوعی برای لباس‌های ارزان‌تر کاربرد دارند چون دوام آن‌ها بیشتر است ولی عمق رنگ و زیبایی مخمل ابریشم را ندارند.

در این میان مخمل نخی محبوبیت زیادی دارد و برای دوخت دامن، کت، جلیقه و … استفاده می‌شود.

کاربرد مهم دیگر این مخمل در منسوجات خانگی مثل روتختی است. محبوب‌ترین رنگ‌های مخمل، زرشکی، آبی، آلبالویی، زمردی، سیاه، صورتی و مرواریدی هستند.

پارچه مخمل

تاریخچه پارچه های مخمل
تاریخچه اولین پارچه های مخمل به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در مصر باستان بازمی‌گردد و تکنیک ساخت مخمل در این زمان بسیار شبیه به امروز بوده است. مصریان مخمل را پارچه‌ای تجملی می‌دانستند که برای اشراف زادگان تهیه می‌شد.

مخمل‌های کتان با کرک‌های حلقه‌ای برای اولین بار در مصر تولید شد اما ساخت مخمل‌های ابریشمی به چین باستان بازمی‌گردد. قدیمی‌ترین نمونه‌های پارچه مخمل به چین و سال ۴۰۳ قبل از میلاد تعلق دارد. این مخمل از ابریشم و با کرک اصلاح نشده ساخته شده است. نساجان ژاپنی قرن‌ها به دنبال کشف راز بافت مخمل ابریشمی بودند اما چینی‌ها از این راز حفاظت می‌کردند تا این که در دوره ادو این فن آوری وارد ژاپن شد و ژاپنی‌ها به یکی از تولیدکنندگاه مخمل تبدیل شدند. ژاپنی‌ها از مخمل برای دوخت هانائو (بند پارچه‌ای روی صندل چوبی و کیف دستی) استفاده می‌کنند. در حال حاضر تولید مخمل در ژاپن در انحصار دو خانواده در شهر ناگاهاما قرار دارد.

پارچه های مخمل

اولین پارچه های مخمل‌ که وارد اروپا شدند مخمل‌های ابریشمی بودند که توسط تاجران عرب از چین وارد شده و در ایتالیا به فروش رسیدند و پس از آن تاجران ایتالیایی این وظیفه را به عهده گرفته و مخمل را به سراسر اروپا وارد کردند. از نقاشی‌های قرن سیزدهم به بعد می‌توان حضور پارچه‌های مخمل را در لباس‌های سوژه‌های نقاشی مشاهده کرد.

اما اروپا برای همیشه وارد کننده باقی نماند و از قرن شانزدهم در والنسیا و پاریس کارگاه‌هایی برای تولید پارچه های مخمل تاسیس شد، البته پارچه های مخمل چینی همچنان بازار را در سیطره خود داشت. از قرن هفدهم بورسا در عثمانی و لیون در فرانسه به مراکز مهم تولید مخمل ابریشمی تبدیل شدند که رقابت تنگاتنگی باهم داشتند. پالرمو نیز باکیفیت ترین مخمل‌ها را با تقلید از مخمل چینی تولید می‌کرد.

برای خرید انواع پارچه با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:09169558627

تلگرام: @parchehferosh

ایمیل :Akbar.z135161@gmail.com

واتساپ:09169558627

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما